Dirry de Bruin
Dirry de Bruin

Walstroom Drechtsteden

Finalist Dutch Design Award 2011

Ontwerp Walstroom Drechtsteden Waarom walstroom door Dirry de Bruin
Ontwerp Walstroom Drechtsteden door Dirry de Bruin
Ontwerp Walstroom Drechtsteden de Uniforme detaillering door Dirry de Bruin
Ontwerp Walstroom Drechtsteden de Familie door Dirry de Bruin
Ontwerp Walstroom Drechtsteden de Locaties door Dirry de Bruin
Ontwerp Walstroom Drechtsteden de Uitvoering door Dirry de Bruin
DirryOntwerpt_ontwerp_walstroom_drechtsteden_over walstroom 1l
DirryOntwerpt_ontwerp_walstroom_drechtsteden_over walstroom 2
DirryOntwerpt_ontwerp_walstroom_drechtsteden_over walstroom 3
DirryOntwerpt_ontwerp_walstroom_drechtsteden_over walstroom 4
DirryOntwerpt_ontwerp_walstroom_drechtsteden_over walstroom 5
DirryOntwerpt_ontwerp_walstroom_drechtsteden_over walstroom 6
previous arrow
next arrow
DirryOntwerpt_ontwerp_walstroom_drechtsteden_over walstroom 1l
DirryOntwerpt_ontwerp_walstroom_drechtsteden_over walstroom 2
DirryOntwerpt_ontwerp_walstroom_drechtsteden_over walstroom 3
DirryOntwerpt_ontwerp_walstroom_drechtsteden_over walstroom 4
DirryOntwerpt_ontwerp_walstroom_drechtsteden_over walstroom 5
DirryOntwerpt_ontwerp_walstroom_drechtsteden_over walstroom 6
previous arrow
next arrow
Door aangescherpte milieueisen heeft de schipper in de Drechtsteden toegang gekregen tot walstroom en kan hij zijn generator sparen. Dit resulteert voor de bewoners van de havengebieden in minder geluidsoverlast en schone lucht door vermindering van uitstoot CO2, NOx en fijnstof.

In de regio Drechtsteden is de aanleg van de nieuwe generatie walstroomvoorzieningen in het kader van het regionale beleid voor luchtkwaliteit, gekoppeld aan de wens om de walstroomkasten dusdanig vorm te geven dat ze passen in een gevoelige (woon-) omgeving zoals op de kades van de historische binnenstad van Dordrecht.

Walstroom gaat gepaard met grote volumes aan inhoud. Om deze volumes als functionele kasten op historische en moderne kades te laten thuishoren is een ontwerptaal ontwikkeld op basis van de scheepvaart. Dit heeft geresulteerd in een familie van kastontwerpen met een sterk Hollands havengevoel, onderling direct herkenbaar, maar nooit prominent aanwezig.

Omdat de gebruikseisen verschillen per locatie zijn er vijf verschillende walstroomkasten ontwikkeld. De hele en halve tafel, de bank, het blok en de laadpaal en de transformatorkast bieden de schipper de benodigde functies ter plaatse.
De volumes zijn opgetild vanwege wisselende waterstanden, hierdoor zijn de “tafels” en “banken” ontstaan. Kabels hangen als een ornament af naar het schip.

Het resultaat is een ontwerpfamilie op basis van één concept, uitgewerkt in diverse modellen. De keuze van de modellen per locatie is afhankelijk van de technische randvoorwaarden en de eigenheid van de buitenruimte.
De “hele tafel” en de “halve tafel” vormen de basis. Daarnaast is er een “laadpaal”, een transformatorstation en een in een bank geïntegreerde walstroomvoorziening.

De 35 walstroomkasten in de regio Drechtsteden staan in Alblasserdam, Dordrecht, Papendrecht, Sliedrecht en Zwijndrecht.

Op de steigers wordt gewerkt met kleine “laadpalen” die gevoed worden door een moederkast op de wal. Kaderanden, historisch en modern, vragen om een samenbindende scheepsbouw detaillering; robuuste staalstructuren met opliggende deurpartijen en verdiept liggende zijwanden en scharnieren in het zicht. Het Europese walstroomlogo licht blauw op.

In de trafobehuizing zijn naast de werkruimtes voor de netbeheerder ook de walstroomaansluitingen voor de cruiseschepen aangebracht.

Plaquette in de vorm van een ‘approved’ stempel ter informering aan publiek over de EFRO subsidie waarmee het project deels gefinancierd is.

Het Europese walstroomlogo licht blauw op als de aansluiting is gemaakt.

Ontwerpen voor VHP

VHP was een ontwerpbureau voor stedenbouw, architectuur en landschapsarchitectuur, ondersteund door ruimtelijk recht.

Gerelateerde werken

Walstroom Schiedam

Walstroom Antwerpen

Walstroom Drechtsteden

Walstroom Amsterdam